New York

New York

fredag 28 oktober 2011

TA MIG TILL HAVET

Från Las Vegas till Stilla Havet:

Första stoppet och längre rast blev en spökstad och gruvstad  CALICO i Californien. Där de producerade Silver för 86 miljoner dollar och Borax till ett värde av 45 miljoner dollar. Som  mest bodde där 1200 personer (se bild) och då fanns det 22 Saloner, Chinatown och Red Light District (vad det nu är?)

 BORAX

Boraxkristaller
Systematiskt namn Dinatriumtetraborat
Övriga namn Natriumborat
Kemisk formel Na2B4O7 · 10 H2O eller Na2[B4O5(OH)4· 8 H2O
Molmassa 381,37 g/mol
Utseende Vita kristaller
CAS-nummer 1330-43-4
Egenskaper
Densitet 1,73 g/cm³
Löslighet (vatten) 550 g/l
Smältpunkt 741 °C
Kokpunkt 1575 °C
Faror
Huvudfara
Irriterande Irriterande
NFPA 704
NFPA 704.svg
0
1
0
LD50 2600 – 4500 mg/kg
SI-enheter & STP används om ej annat angivits
Borax, dinatriumtetraborat, är ett färglöst mineral, som förekommer i två former; Dels dekahydrat med bara bundet kristallvatten, dels oktahydrat där en del av kristallvattnet har reagerat med mineralet och bildat hydroxid.


 En befolkningsutveckling som liknar Finspångs.
 Bad tillhandahölls i tre prisklasser: Kallt Vatten - Varmt Vatten- Begagnat Vatten.
Som synes finns inte mycket plats kvar.
DU KAN INGENTING TA MED DIG NÄR DU GÅR!


Vägen ner mot Los Angeles är otroligt vacker med berg och dalar, till vissa delar kommer den ihop med ROUTE 66, men i LA:s utkanter lämnar vi familjen Joad:s resa. Jag har lovat Ma Joad en slutreplik efter deras Californiska äventyr i Salinas.


Vi körde genom Los Angeles NÖ delar i vanlig eftermiddagstrafik och det går inte att komma ifrån frågan om det är mänskligt?
Att inte åka in i staden var vi överens om efter tidigare besök. Jag återupprepar att 70% av LA:s yta åtgår till vägar, parkeringsplatser, bensinmackar,bilverkstäder och annat som tillhör BILEN.
Hur kan folk funka? Jobba, handla, hämta barn, skjutsa barn till aktiviteter, gå på egna nöjen?????
Är så lycklig själv att vi flyttat till stan från landet och slippa bilberoendet.

 Till sist kom vi fram till havet....... jag kunde inte låta bli att bada... Ullis var en FEGIS!!!!!!!


Efter badet blev det en god middag på piren i solnedgången. (Jag fick mina älskande musslor). Tyvärr minns jag inte vad orten heter. (Resekamrater hjälp mig).









Janne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar