New York

New York

torsdag 27 oktober 2011

GRAND CANYON

Grand är ordet sa Bill, Grand Canyon sa Bull.



Ibland blir man stum av storslagenhet. frågan är om inte detta är den mesta "ståpälsupplevelse" i samband med natur jag upplevt. Jag har i kajak känt litenhet inför naturen när kuling blåst i Arkösund. Jag har paddlat in i en solnedgång där solglitter i vattnet smält ihop upp ner till en hallucination. Men detta går högt över ALLT annat.


I väntan på solen

Solen börjar värma
Tanken var att vi skulle se soluppgången, vi bodde i Falstaff och enligt uppgift skulle resan ta c:a en timme, killen på motellet gick upp i gryningen för att se till så vi fick kaffe,detsamma gjorde vi och bilturen inleddes. När vi kom fram visade det sig att vi inte ställt om klockorna till rätt tid!! Om vi gjort det hade vi kommit fram en timme för sent!!!
Tala om TUR !!!!
 
 Efter en kylig gryning och frukost ringde Ulla och kollade helikopter turer.
Det fanns plats för 2 kl 10.00 och 3 kl 14.00 tyvärr bangade Bengt så vi tog 10.00 turen.Efter invägning  och genomgång av säkerhetsbestämmelserna  fick vi placeringslappar, som inte fick bytas Ullis hade tur och fick sitta hos piloten. Själv fick jag knäa med en fet italienska och hennes något mindre fete man. De båda låg i viktklassen 140-150 kg så för jämviktens skull tror jag det var en plats ledig. Tyvärr kan bilderna inte ge rättvisa men Ullis fick överta kameran och gjorde sitt bästa.


Coloradofloden i botten
Coloradoplatån i överkant

Floden genom "golvet"
In för landning
Flygstyrman Ulla-Karins Chefspilot Kapten N N

Förstår glada Hudikgänget som undra om de skulle åka båt över Atlanten, det gula vi runt midjan är flytvästar.

 Efter landning gick vi ner en led i canyonen  vi bestämde att gå 20 minuter ner som blev över 40 minuter upp igen. Det kanske är orsaken till att man varnar folk från att försöka gå upp och ner på en dag.(Vi kom inte långt ner). Däremot skulle det vara maffigt att gå en flerdygnsled med guide eller varför inte åka gummibåt på floden. Rida på mula tycker jag inte är "god" sport. Om några av mina nära och kära skulle komma dit är helikopterflyg ett MÅSTE, har ni inte råd så kom till mig, jag säljer gärna knutbräderna eller pantar tomglas om det behövs.






Janne



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar