New York

New York

onsdag 26 oktober 2011

Route 66 del 1


Nu var det dags för ett av resans huvudsyfte:  ROUTE 66.
 Bengt ville i första hand uppleva miljö och historien kring  gamla vägen i allmänhet, jag ville följa Familjen Joad från "Vredens Druvor".

BIOAFFISCH


ASFALT

Men låt oss börja i resans tredje delstat MISSISSIPPI

Miljöbild från en av söderns många herrgårdar där Scarlett O`hara kunde svansa omkring med Rhett Buttler i liknade kjol som guiden har på sig.
Utvändigt var växtlikheten och trädgård så att man kände Onkel Toms ande i buskarna. Denna gård som låg utanför NATCHEZ hade 800 slavar utspridda på gårdens bomullsplantager.







 Här snuddar vi  Dallas, enligt välunderättad källa var det
 inte mycket att ha, för JR var inte hemma och Sue Ellen
på torken..Nästa stora stad var OKLAHOMA CITY som vi

också passerade. Det var starten på vår ROUTE 66.
Familjen Joad började i Sallysaw, där Tom blivit fri villkorligt för mord.
Strax utanför Oklahoma gjorde jag ett stort misstag när vi stannade för att tanka.
Det kom fram en kille som  "tiggde" och visade upp ett intyg att han var frigiven ur fängelse. Först fattade jag inte hela situationen då det var lite rörigt och det regnade dessutom. Klart som fan att jag skulle gett grabben en slant och bett att få ta ett foto på honom och intyget.
Ta det inte för allvarligt, men ibland kan man undra över begreppet: "FÖRKLÄDD GUD"
Tuffaste och beslutsammaste drivern                    
 Bron där farfar Joad begravdes av familjen med ett meddelande om att han avlidit naturligt ifall någon skulle hitta liket.







Genomfart Oklahoma City


                

 Låtsas tankning på en gammal mack på 66:an.
 De flesta var i bedrövligt skick.
Route 66 sida vid sida med nuvarande 40                          




Efter Amarillo kom Albuquerque en spansk stad med riktig Zorro beyggelse där vi plockade ballonger efter Tequila


I Elk City gjorde jag min andra stora tavla, på kvällen hamnade Ulla och jag på en "bydans". Vi snodde runt lite på vårt sätt och några andra på sitt. Ett par vid grannbordet bjöd på öl och vi småpratade lite. De förklarade av de dansade något som kallades cowboydans  två steg och ihop med lite knäande. Skulle varit kul att bett vår bordsgranne lärt mig lite. Hon var en jättetrevlig tjej.

FAN ATT MAN SKALL VARA SÅ BLYG VID MIN ÅLDER!!!!
Jag var ju lagom rund under fötterna!!!





                                                                                                       

 Bilder från El Rancho Gallup          New Mexico ett hotell som gästas av många kända skådespelare under filminspelningar i Vestern eller ökenmiljö låt mig för Christinas skull nämna några: Ronald Reagan, Allan Ladd,            Jane Wyman, Betty Hutton ,
Jackie Cooper, Paulette Goddard,
William Bendix med flera. Vi obildade i stjärnornas värld får GOOGLA.                         




Detta  ÄR Vilda Västern mina vänner.

Janne

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar