New York

New York

onsdag 26 oktober 2011

New Orleans

 Äntligen har JAG (givetvis även medresenärerna) kommit till NEW ORLEANS.

Att en francofil gillar staden är ju självklart.

Detta är Burbon street, vanliga kvällar och inte under Mardi Gras, vore något att vara där då!
Visst kan det vara en turistfälla, men säg det band eller musiker som inte vill spela där.
Vet att Totta Näslund spelat där med vår reskamrat till Sovjet 1976 Bernt Andersson.

Ullis fick chans på dans.

Bryan Lee spelade riktig gammal blues.

 Jag ser verkligen ut som den turist jag är. Har ett "doggyglas" i handen , det är helt OK att dra från ställe till ställe med ett "glas" (måste vara av plast) i handen.

"på gatorna drog folk omkring och drog från krog till krog,   och alla drack varandra till och dansade och log."

 En bild från trädgården där vi bodde, åt frukost och fick verkligen bra service. En visst fuktigt luft var det om det berodde på det tropiska klimatet med bananträd i trädgården eller rester från  Katrina vet jag inte. Enligt ägaren hade de klarat sig från översvämningen men fått taket bortblåst.
En lite makaber bild men ändå. Ärkebiskopen i New Orleans Philip Hannan begravdes när vi var där och även Ullis och jag var där och kollade. Det kanske vekar hemskt att fota,men jag var inte den enda. En del hade små barn med sig. Jag använde objektiv, vill inte känna mig allt för påträngande.
 (Har en mer detaljerad bild men ville få med lite runt det hela)

 Åkte en tur på Mississippi med hjulångare och då såg vi lite av skadorna Katrina ställde till, de franska kvarteren och centrum är helt återuppbyggda, i ytterområdena återstår en hel del. I staten Louisiana omkom 1577 människor. De hemlösa vet jag inte, men 1927 var det översvämningar i Mississippi så man sprängde vallar så tusentals människor blev hemlösa.
Har sina problem att leva i en stad som ligger på en nivå av minus två till plus sex meter över havet.

Skovelhjul som piskar om Mississippis vatten, som mest fanns det 10000 hjulångare på floden.
 Den första "New Oreleans" började befrakta floden
1812. Mississippi är den tredje största floden efter Amazonas och Kongo. En piss i vattnet i källfödet som lär börja i Minnesota är inte mycket, men det lär ta 90 dagar att  nå delta i Mexikanska Golfen.
En maratonsimmare från Kroatien ska ha simmat floden i dess hela längd på 63 dygn, hur många timmar per dag framgick inte, ej heller i vilken riktning.
New Orleans  siluett från floden

 Mississippi Bengt med resesällskap.
Ulla tog bort räkneverket men verkade inte helt ointresserad av en ny resa. En tanke som slog mig att det vore häftigt att resa floden i hela dess längd. (Inte all dess bifloder).

Även jag ville ha något riktigt kraftigt mellan benen.

Denne vänlige polisman ville att vi skulle sitta upp på hans motorcykel när jag frågade om jag fick ta en bild på honom och hans båge.

Har varit på stan med hustru och dotter. Följde Cissi till tåget. Alltid kul när barnen kommer hem.





Janne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar