New York

New York

fredag 28 oktober 2011

Californien

Fortsatt resa mot norr utmed kusten. Själva havet lämnade vi för att kolla odlingar. Vår upplänske vän Bengt har agrara rötter så han fick göra vissa examinationer i Linnés anda för Ulltuna.

 Vad växer på åkern där?

Jo!!!! Det är någon form av ärtor? Men var är burken?
Ingen streckkod? Inget  pris?
Härligt en ny upptäckt!!!!


  På 30-talet kom plockare i mängder från Oklahoma och Okeis blev ett skällsord i dag har utvecklingen gått framåt. Idag används arbetskraft av Mexikansk ursprung , som kommer i sådan mängd att man bygger murar mot gränsen. Underligt att när muren revs till glädje i Europa som så byggs det nya i USA och Israel? Vi sköter det snyggare i Sverige  med Vitryssar och Balter?

   
Inte ofarligt att bada, hajvarning!!!


Måste visa denna bild igen! Ulla körde och jag satt på högersida och såg nosen på bilen, skrek åt Ulla att stanna så jag fick ta en bild då dök damen upp och jag kände mig tvungen att fråga, varpå hon ställde sig och poserade!

 På tips från Christina kom vi att stanna i Cayucos. En liten mysigt ställe där vi fick samma motell som de hade haft tidigare och vi trivdes så bra att vi stannade två nätter, 10 meter gräs, en mur och sedan 25 meter sand till havet. Vet inte vad uttrycket bergtagen egentligen betyder, själv vet jag att jag är havstagen.



Var lördagsmarknad när vi kom.



Tyvärr är fotografens skugga med på bilden, struntar i det för jag har bara två bilder med alla fyra på.
Finns det något som kan få tankarna att rulla i väg som ljudet av havet? Var kommer vågorna från? Är var sjunde dyning större? Magellan  hamnade i stiltje och namngav Stillad  Havet, var det sant? Joggade en morgon bara utmed stranden, kul att se fåglar som lever på resterna av varje dyning.





 Två soldyrkare av olika sort Mås och Skata




Utflyckt till en bondmarknad för handel.



Under nästan två dygn dolde Bengt denna SALON för mig! Det var en orginalkrog  från gångna tider. Där träffade vi en Britt som tog bilden på oss och även uppdaterade oss om RUGBY VM!

Salonen var sista kvällen i Cayucos, morgonen därpå fick jag denna bild på en Kollibri, fel objektiv och mörkt på morgonen. Därefter fortsatt bilresa mot San Francisco på Highway No 1. Denna gång i lite sämre väder än förra gången. Det är också en måsteväg som skall åkas i en Ford Mustang när man är ung och kär!



Nu återstår bara John Steinbecks museet för denna gång  med bild och en målning.



Farväl till VREDENDS DRUVOR:

När Tom Joad tvingas lämna familjen och pappa Joad abdikerar och inte tycker han är värld något längre och de skall fortsätta sitt plockande ingen vet var eller hur. Avslutar jag med ett utdrag ur vad som kan kallas Ma Joads slutmonolog:

En kvinna kan klara förändringar bättre än en man.
En man lever så att säga stötvis när någon dör eller föds så är det en stöt.
När han köper eller förlorar en gård är det en stöt.
För en kvinna är det som en jämn ström små virvlar och vattenfall, men floden flyter på.
En kvinna ser det på det sättet därför är vi så sega.
Rika kommer upp sig, sen dör de,och deras odugliga ungar dör ut.
Men vi är seglivade.
Vi är det levande folket.
De kan inte utplåna oss.
De kan inte klå oss.

Vi kommer alltid att finnas, för vi är folket.
Janne






1 kommentar:

  1. Riktiga fans kollar även på vintersäsongsträningen.... TIF har ingen stark trupp, inga nyförvärv än så länge vad jag kan se

    SvaraRadera